onsdag 30 juli 2014

Matbutiker är politik!

Vi slänger mat som aldrig förr. Samtidigt måste vi åka allt länge för att göra våra matinköp. Många gånger är det nödvändigt med bil för att ta sig till storköpen som tar kunder från mindre butiker i bostadsområdena. Ingendera är snällt mot miljön. Dessutom har många varken råd med bil eller utrymme i lägenheten för billiga storförpackningar. Äldre, personer med funktionsnedsättningar och ensamstående föräldrar kan drabbas extra hårt. 

Handlar vi mindre mängder så finns mindre mat att behöva slänga. Samtidigt kanske det inte blir dyrare, om vi äter upp all mat vi handlar. Det här med att slänga mat och få allt längre till mataffären är ingen naturlag utan en utveckling som en klimatfientlig politik har underlättat, genom att frikostigt bevilja bygglov för stormarknader. Utan tanke på vad det gör med vardagslivet i städernas kärnor. 

Om detta skriver Somar al Naher bra i Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/somaralnaher/article19289979.ab

I Rågsved där jag bor finns lyckligtvis flera mataffärer kvar, två i centrum och några mindre affärer ute i bostadskvarteren. Trots att Lidl har fått etablera sig i utkanten av området, vid Huddingevägen. Vad jag däremot som långvarig Coop-medlem saknar är Konsum. När vi flyttade till Rågsved fanns Konsum både i centrum och på Vallhornsgatan. Idag måste jag åka till Högdalen, Älvsjö eller Huddinge för att handla i den affär som jag mest gillar. Coop skiljer sig tyvärr inte från andra kedjor.

Tack och lov har vi buss 744 som gör att det går bra att handla på Konsum i Högdalen och ändå få med sig bärkassarna till Rågsved utan att slita ut axlar och armar. Men helst skulle jag vilja handla i en Konsumbutik i min egen stadsdel. Även i Skellefteå där jag är om somrarna har Konsumbutiker jag handlat lagts ner, både på Kågevägen och i centrala stan. Nu är det stormarknader söder och norr om stan som folk handlar i. Tur iallafall att Konsum Bureå finns kvar, vår närmaste affär!

Inga kommentarer: