torsdag 1 december 2011

Leve julkorten!

Ikväll har jag skrivit 28 gamla hederliga julkort till släkt och gamla vänner i Finland, Västerbotten, Dalarna, Skåne, Kalifornien och några till platser ...

Antalet julkort minskar tråkigt nog med åren, de äldre släktingarna blir färre och de nyare bekantskaperna delar jag inte samma julkortstradition med.

Det verkar inte vara lika vanligt att skicka adressändringskort nuförtiden, iallafall inte till mig. Så en och gammal vän missar jag tyvärr av den orsaken.

Jag tror jag ärvt min vurm för julkort från mamma. Hon hade 12 syskon som hon ständigt skrev till under kriget och när hon flyttat till Sverige.

Julkorten blir ett sätt att hålla kontakt trots avstånd och år som går. Och vilken fest det är varje gång ett kort dimper ner i brevlådan ...


Inga kommentarer: