tisdag 27 mars 2012

Kooperation temat på FN-dagen i Rågsved

Idag har vi börjat planera för FN-dagen den 24 oktober i Rågsveds Folkets Hus. Temat är kooperation, eftersom FN har proklamerat 2012 som kooperationens år. Läs här och här. FN vill öka medvetenheten om kooperationens bidrag till att bekämpa fattigdom, arbetslöshet och marginalisering. Tanken är också att visa att kooperativ är ett alternativ för att göra affärer och stimulera socioekonomisk utveckling.

Kooperation ligger mig varmt om hjärtat, uppfödd som jag är på konsummat. Mamma handlade all mat på Konsum, kläder på Domus, läste VI. Som barn hjälpte jag till att räkna konsumkvitton för att få återbäringen. Pappa tankade bilen på OK, jobbade på Folksam, där vi hade våra försäkringar. Vi bodde i Riksbyggen och HSB. Fonus begravde mina föräldrar.

Idag är inte mitt liv genomsyrat av kooperation. Däremot är fattigdom, arbetslöshet och marginalisering verklighet i Rågsved där jag bor sedan 30 år. Högre arbetslöshet och barnfattigdom än i övriga Enskede-Årsta-Vantör. Här fanns två Konsum, nu finns Coop i Högdalen. Men Rågsved kan mer. Rågsveds Folkets Hus tar nu steg mot socialt företagande genom Andra Varvet!

Säker på att det blir en spännande FN-dag i Rågsved. Återkommer om vad vi ska fylla dagen med. Debatt hoppas vi, lärande, fairtrade, kultur förstås.  Vad mer? Vad tycker du? Hör av dig med förslag och idéer, inget är för litet eller för galet för att inte kunna prövas!




Inga kommentarer: